Beter Hardlopen ๐Ÿƒ๐Ÿผ

Beter presteren met minder blessures ๐Ÿ’ช๐Ÿฝ

Aanvaller tijdens hardlopen

Zo verdedig je jezelf tegen een aanvaller bij het hardlopen

Als je gaat hardlopen, staat veiligheid voorop. Het is veiliger om met een vriend of vriendin te gaan hardlopen, op tijdstippen dat het nog licht is en op plekken waar veel mensen komen. Maar soms zijn de omstandigheden niet zo ideaal en moet je in je eentje op pad gaan, in alle vroegte als er nog weinig mensen op straat of in het park zijn. Wat kun je in zo’n geval doen?

Veilig hardlopen onderweg

Als je je niet helemaal zeker voelt, zou je kunnen kiezen voor een training op de loopband. Bij de meeste sportscholen kun je een dagpas kopen voor incidenteel gebruik. Ideaal als je in een vreemde stad op bezoek bent en eigenlijk de weg niet kent. Zit je in een hotel, dan wordt het al een stuk makkelijker. De betere hotels hebben meestal een gym, waar je gratis gebruik van kan maken. Kom op tijd, want vaak zijn er maar twee of drie loopbanden en moet je op je beurt wachten.

Toch wil je ook wel eens buitenhuis kunnen hardlopen, op het moment dat je er zelf zin in hebt. Misschien vind je het juist lekker om in je eentje te gaan lopen. In dat geval kun je een aantal voorzorgsmaatregelen nemen. Zorg dat je huisgenoten weten waar je bent, door bijvoorbeeld je live locatie door te geven. Dat kan met sportapps zoals RunKeeper, maar ook met gratis oplossingen zoals Zoek mijn vrienden van Apple. Als je afspreekt hoe laat je weer terug zult zijn, weet de ander wanneer het tijd is om ongerust te worden en naar je op zoek te gaan.

Wees een aanvaller te slim af

Het is te hopen dat het nooit gebeurt, maar je kunt natuurlijk altijd te maken krijgen met een aanvaller. Wat kun je in zo’n geval doen?

#1 Wees alert
Belangrijk is dat je altijd alert bent op je omgeving. Zet je muziek niet te hard, of luister helemaal niet naar muziek. Zorg altijd dat je goed zicht hebt op je omgeving, ook als je staat te stretchen of je veters aan het knopen bent. Zorg dat je andere mensen ziet en dat ze jou zien. Het is voor een aanvaller nu eenmaal makkelijker om een nietsvermoedende persoon te pakken, die alleen maar met zichzelf bezig is. Zorg voor oogcontact met de mensen die je tegenkomt en probeer op opvallende details te letten – voor het geval je de persoon later moet identificeren.

#2 Plan je route
Zorg ervoor dat je het gebied een beetje kent, waar je gaat hardlopen. Zo weet je ook of er bijvoorbeeld woonhuizen onderweg zijn, waar je voor hulp zou kunnen aanbellen. Ga je lopen in een park, dan is het goed om vooraf te kijken waar de uitgangen naar de openbare weg zijn, zodat je bij een onveilig gevoel snel een gebied met meer drukte kunt opzoeken.

#3 Volg je gevoel
Als je iemand op straat ziet waar je een onveilig gevoel van krijgt, luister dan naar je buikgevoel. Check of je ergens kunt afslaan, zonder dat het meteen lijkt alsof je wegvlucht. Moet je toch een engerd passeren, doe dat dan zelfverzekerd en in een stevig tempo, om duidelijk te maken dat je geen gemakkelijke prooi bent. Je hoeft iemand niet wantrouwig aan te kijken. Met een vriendelijk knikje maak je duidelijk dat je iemand hebt gezien, zonder dat je er een angstig gezicht bij trekt.

#4 Je hoeft je workout niet af te maken
Een rondje hardlopen is leuk, maar nog leuker is als je er ook prettige ervaringen aan overhoudt. Ga daarom niet koste wat kost je training afmaken, als je al een paar keer langs dezelfde verdachte figuur bent gelopen. Zoek een andere route of kies ervoor op een later moment je training verder af te maken.

#5 Volg een paar zelfverdedigingslessen
Heb je constant last van een onveilig gevoel, dan is er niks mis mee om eens een paar zelfverdedigingslessen te gaan volgen bij een sportschool in de buurt. Grote kans dat je op het moment supreme niet meer precies weet wat je moet doen, maar je hebt in ieder geval wat basisvaardigheden achter de hand om iemand van je af te slaan. Door te oefenen leer je wat beter je eigen kracht kennen en kun je beter inschatten in hoeverre je in staat bent om een aanvaller een gebroken neus te slaan. Het is uiteraard niet de bedoeling om iemand ernstig te verwonden, maar als je leven ervan afhangt moet je wel weten hoe je iemand zodanig pijn kan doen, dat de persoon een paar seconden is uitgeschakeld – genoeg voor jou om er vandoor te gaan.

#6 Gebruik je stem
Je stem kan een belangrijk wapen zijn om een aanvaller van je af te slaan. Door luid te schreeuwen met harde stem, trek je niet alleen de aandacht van omstanders, maar produceer je ook adrenaline waardoor je alerter bent en fight or flight-modus komt. Je lichaam bereidt zich dan fysiek voor om te vluchten of het gevecht aan te gaan. Vooraf kun je oefenen met korte woordjes zoals “Hee!” en “Nee!” om te bepalen hoe luid je eigenlijk kunt schreeuwen. Probeer tijdens een aanval kalm te blijven en met lage stem luid te roepen. Smeken en huilen is geen slimme strategie, omdat de aanvaller dan het gevoel heeft dat hij (of zij) macht over je heeft. Ook heeft het vaak weinig zin om met rationele argumenten te komen. Iemand die je wil aanvallen zal niet helder denken en ook niet in de stemming zijn om een goed gesprek met je aan te knopen.

Je hebt kans dat je zelf gewond raakt tijdens het handgemeen, maar laat dat je niet tegenhouden. Met wat blauwe plekken weten te ontsnappen is uiteindelijk nog een gunstige afloop.

Eerder hebben we geschreven over een ander ongemak van een heel ander kaliber: honden die je aanvallen tijdens het hardlopen. Hoe ga je daarmee om?

veilig

Redactie • 22 augustus 2018


Previous Post

Next Post