Beter Hardlopen 🏃🏼

Beter presteren met minder blessures 💪🏽

Wandelen vs hardlopen

Hardlopen of wandelen, wat is beter voor je lichaam?

Hardlopen en sportwandelen lijken op elkaar. Je werkt aan je cardiovasculaire conditie, probeert een bepaalde afstand af te leggen en er zijn wedstrijden om aan mee te doen. Beide groepen hebben eigen redenen om voor hun sport te kiezen. Hardlopers vinden dat ze intensiever sporten en meer moeite doen, terwijl wandelaars vinden dat ze hun lichaam minder belasten en toch werken aan hun conditie.

Zeker als je wat ouder wordt of vaak blessures krijgt, kun je je afvragen of het niet beter is om wat vaker te gaan wandelen. En dan bedoelen we natuurlijk niet het slenteren door de Kalverstraat of over een bospaadje, maar stevig doorwandelen zodat je hartslag flink omhoog gaat. Heb je met wandelen dezelfde gezondheidsvoordelen als met hardlopen, terwijl je minder kans hebt op blessures? Of train je met wandelen eigenlijk niet intensief genoeg en moet je na een blessure weer zo snel mogelijk beginnen met hardlopen? Helaas zijn de experts het onderling niet eens.

Zowel wandelen als hardlopen verhogen je hartslag en zorgen ervoor dat je calorieën verbrandt. In beide gevallen levert het een uitstekende cardio-workout op. Je kunt ze ook prima combineren: hardlopers wandelen soms een stukje en wandelaars trekken soms een sprintje of lopen wat sneller een heuvel op, voor een iets zwaardere inspanning. Daarbij komt endorfine vrij, waardoor je je minder gestresst en depressief voelt. Kortom: door wandelen én hardlopen voel je je beter.

Maar wat is nu beter?

Als je een uur de tijd hebt om te bewegen, kun je dan het beste een stuk gaan hardlopen, of kun je net zo goed stevig gaan wandelen?

Hieronder lees je wat voorstanders uit beide kampen erover te zeggen hebben:

Waarom wandelen beter is

Wandelen is minder belastend voor je lichaam, waardoor je minder risico loopt op blessures. Vooral je knieën, heupen en IT-band worden minder zwaar belast. Bij hardlopen moet je lichaam de schok van elke pas opvangen, wat belastend is voor je botten en gewrichten. Bij wandelen is dat een stuk minder. Ook in andere opzichten is wandelen minder belastend, bijvoorbeeld voor je cardiovasculaire systeem. Als je drie keer per week lange afstanden hardloopt krijgt je lichaam geen tijd om te herstellen, waardoor je langzamerhand afbrandt. Lange stukken wandelen kan elke dag, zonder dat er veel hersteltijd nodig is.

Wandelen kan ook makkelijker in te passen zijn in je dagelijkse gewoontes, zeker als je met meerdere huisgenoten rekening moet houden. Niet iedereen kan of wil hardlopen. Je kunt huisgenoten gemakkelijker overhalen om samen een stuk te gaan wandelen en je kunt het ook combineren met dingen die je toch al van plan was, zoals boodschappen doen. Je hoeft geen speciale kleding aan te trekken en je hoeft na aankomst niet te douchen.

Tijdens het wandelen is het gemakkelijker om te ontspannen en bij te praten over de dag. Dat kan natuurlijk ook tijdens het hardlopen, maar als je erg hard loopt (of als je medeloper het nauwelijks kan bijbenen) kun je niet zo goed een relaxed gesprek voeren. Verder is wandelen wat makkelijker te doen op onregelmatig terrein, zoals een gebied met kuilen en rotsblokken. Tijdens het hardlopen verstuik je al snel een enkel als je in een kuil trapt, terwijl je tijdens het wandelen meer tijd hebt om de bodem af te tasten en je voet goed neer te zetten. Tijdens trailrunning zou je daarom ook een stuk kunnen wandelen, als je bang bent om geblesseerd te raken door de onregelmatige bodem.

Waarom hardlopen beter is

Tijdens het hardlopen verbrand je meer calorieën in dezelfde tijd. Bijna het dubbele zelfs, omdat hardlopen je hartslag veel meer verhoogt. Wil je afvallen, dan kun je beter kiezen voor rustig hardlopen zodat je hoog in je hartslagzone voor verbranding zit.

Hardlopen produceert ook het hormoon peptide YY, waardoor je minder snel hongerig wordt. Tijdens hardlopen heb je achteraf ook meer het idee dat je hebt gesport, terwijl je bij wandelen geen moment buiten adem bent geraakt en daarom sneller het gevoel hebt dat je eigenlijk niet zoveel hebt gedaan. Het aantrekken van sportkleding kan ervoor zorgen dat je echt ervoor gaat, terwijl je tijdens het wandelen sneller in de verleiding kan komen om een winkel binnen te lopen of op een terrasje te gaan zitten.

Maar wat is nu beter: wandelen of hardlopen?

Het mooie is: er is geen definitief antwoord. Je moet voor jezelf de activiteit kiezen die het beste bij jou past en die je het langst zult volhouden. Kost het je geen enkele moeite om je hardloopkleding aan te doen en met oordopjes in naar het park te rennen om een uur later moe en voldaan weer thuis aan te komen, dan moet je dat vooral blijven doen. Stel je het hardlopen steeds uit omdat je het aantrekken van sportkleding te veel gedoe vindt, dan past stevig doorwandelen misschien beter bij je. Maar je zult dan wel langer moeten doorlopen om dezelfde hoeveelheid energie te verbranden. Het is echter gemakkelijker in te passen in je dagelijkse bezigheden, want je hebt er geen speciale kleding voor nodig. Kies wat het best bij jouw doelen past, of wissel het af. Als je een activiteit kiest die bij jou past, zul je minder snel afhaken.

wandelen

Redactie • 12 februari 2018


Previous Post

Next Post