Asics Nimbus Mirai – een duurzame schoen

Asics Nimbus Mirai

ASICS introduceert de NIMBUS MIRAI, een (gedeeltelijk) recyclebare hardloopschoen. Bij het ontwerpen is goed gelet op de mate waarin onderdelen van de schoen geschikt zijn voor recycling. We vroegen ons af hoe het zit met de carbon footprint van Nimbus Mirai en waarom Asics dit doet.

Hardloopschoenen gaan niet eeuwig mee

Het is een feit dat een hardloopschoen niet het eeuwige leven heeft. De reden is simpel: door het constant landen op de zool met je volle gewicht treedt er slijtage op en wordt deze na verloop van tijd slechter. Hoe bouncy en responsive de schoen aan het begin ook is: op een gegeven moment is deze op. Het is daarbij beter om te kijken naar de hoeveelheid kilometer, dan naar het aantal jaren.

Schoen met een duidelijk slijtagepatroon.

Als je op internet zoekt, dan vind je schatttingen van tussen de 500 en 850 km die je met een schoen kan doen. Dit is een vuistregel en geen wetmatigheid. In de tabel hieronder heb ik het aantal km / week neergezet en wanneer je de schoenen zou moeten vervangen.

Uitgaande van vervanging om de 65 km kun je hieronder zien hoe vaak je aan nieuwe hardloopschoenen toe bent.

KM
per week
Totaal KM
per jaar
Vervangen
na maand
526030
1052015
211.0927
42 2.184 4

Je zou kunnen zeggen dat gemiddeld na 12 tot 15 maanden een paar nieuwe schoenen wel weer noodzakelijk is. Het is beter om regelmatig nieuwe schoenen te kopen dan om te lang door te blijven lopen op versleten schoenen met onvoldoende demping. Blessures liggen dan te snel op de loer.

Een afvalberg van schoenen

En wat doe je dan met die schoenen als versleten zijn? Zoals gezegd: echt versleten zijn ze waarschijnlijk niet. Het gebeurt zelden dat mensen ermee blijven lopen totdat de gaten erin zitten. Maar het kan wel zo zijn, dat de zool wat duidelijke slijtageplekken vertoont. Dit geeft je trouwens wel een mooi inzicht in je looppatroon. Bij mij is meestal de voorkant versleten.

Meest beoefende sporten in Nederland, bron RIVM
Meest beoefende sporten in Nederland, bron RIVM.

Zeer waarschijnlijk eindigen versleten hardloopschoenen op het vuilnisbelt en als je een beetje het rekensommetje maakt gaat het om een enorme hoeveelheid schoenen. Hardlopen is de tweede sport van Nederland: zo’n 9,3% van de Nederlanders loopt wel eens hard. Deze data komt van het RIVM. Laten we aannemen dat ze elke 12 tot 15 maanden nieuwe schoenen kopen.

Meest beoefende sporten in Nederland, bron RIVM
Meest beoefende sporten in Nederland, bron RIVM.

In de Excel tabel zien we dat het gaat om zo’n 779.000 mensen boven de 4 jaar. Dat is een behoorlijke stapel gebruikte schoenen, die allemaal op de afvalberg terechtkomen. Recycling is dan een goed idee.

Recycling bij Asics

We zijn dan ook blij met dit initiatief van Asics (en in bredere zin iedere vorm van recycling) om te helpen de afvalberg te verminderen. Maar we zijn ook benieuwd waarom Asics dit doet en of dit echt effect heeft.

In een aparte review, die we later nog zullen publiceren, kun je lezen hoe goed de NIMBUS MIRA als hardloopschoen bevalt. Maar eerst hebben we Asics een paar vragen gesteld. Het idee is dat je je schoenen na gebruik terugbrengt naar de Asics Flagship Store in Amsterdam, voor recycling. Als ik kijk naar de kilometers die ik gemiddeld maak zal dat over ongeveer driekwart jaar zijn.

Asics Nimbus Mirai recycling-schoen
De Asics Nimbus Mirai recycling-schoen.

Wat maakt de Nimbus Mirai anders?

Maar eerst de vraag: wat maakt deze schoen anders dan andere schoenen?

Allereerst de kleur: deze schoen is er alleen in de kleur wit. Wit is een kleur die bij hardlopen wel vaker voorkomt, maar je ziet het zelden bij schoenen. Ook zijn de kenmerkende strepen van ASICS erin gestikt in plaats van erop gestikt. Andere schoenen hebben soms een plastic applicatie, maar vanwege recycling is dat niet wenselijk.

Eén keer hardlopen in een regenachtig bos en je witte schoenen zien eruit alsof ze al maanden oud zijn. Dat is wel een nadeel. Natuurlijk is een schoen een gebruiksvoorwerp maar ik zelf probeer ze altijd zo lang mogelijk netjes te houden, iets wat zelden lukt.

Een ander verschil: de verpakking. De doos is niet zoals gewoonlijk met een deksel, maar eentje die je dichtvouwt en die je na gebruik plat kunt vouwen. Er is gekozen voor een doos van 100% gerecycled papier met labels die eveneens van 100% gerecycled papier zijn gemaakt. De doos is zo ontworpen dat de schoenen gemakkelijk in dezelfde doos kunnen worden teruggestuurd. Een klassieke doos vereist meer tape en is vatbaarder is voor beschadiging. Asics raadt daarom aan de doos te bewaren.

Asics Nimbus Mirai verpakking
Verpakking van de Asics Nimbus Mirai.

Wat maakt deze schoen toch hetzelfde?

De schoen is gebaseerd op de Nimbus met een FFBlast+ Zool en Hybrid ASICSGRIP die we ook kennen van de eerder geteste Gel Nimbus 26. De tong van de schoen is echter anders en minder flexibel. De veters hebben grofweg dezelfde lengte zodat het moeilijk is om een dubbele knoop te leggen als je het bovenste gat gebruikt om je schoen te strikken. Maar Gel zit er niet in de MIRAI, in verband met het recyclen.

Een test of een nieuwe manier van produceren?

Gaat het hier alleen maar om een tijdelijke test, of is Asics van plan om dit met alle schoenen te doen als het bevalt? We vroegen het aan een woordvoerder van Asics. Die gaf aan dat dit geen test is, maar een belangrijke mijlpaal in de plannen om in 2050 een zero-uitstoot van koolstof te bereiken. In sommige schoenen zie je al de carbon footprint staan en die is bij Asics nu al veel lager dan bij andere merken.

Asics is van plan om meer circulaire producten te ontwikkelen. De Nimbus Mirai is de meest circulsire schoen tot nu toe, die waardevolle lessen oplevert om dit ook op grotere schaal toe te gaan passen. Bij de Nimbus Mirai is het gelukt om de hoeveelheid bovenmateriaal terug te brengen, als onderdeel van de nieuwe schoen. De uitdaging is nu om dat voor de hele schoen mogelijk te maken.

Asics Nimbus Mirai schoen
De Nimbus Mirai ziet eruit als een normale schoen, maar dan met de logostrepen ingebreid.

Dit is een simpele schoen, kan dit bij alle schoenen?

Als Asics dit op grotere schaal zou toepassen, zou dit dan lukken bij alle modellen (inclusief die met carbonplaat), of alleen op de gewone hardloopschoenen?

Om te beginnen richt Asics zich op een bestsellermodel, zoals de Nimbus. Dit heeft immers al een enorme impact op de schaal. Schoenen met carbonplaten zijn waarschijnlijk het moeilijkst om circulair te maken. Uiteindelijk zullen ook die circulair(der) moeten worden gemaakt. Maar het is logisch om te beginnen met de modellen die het meest worden verkocht. Voor Asics zijn dat de Gel-Nimbus, Gel-Kayano, Gel-Cumulus, enz.

Asics heeft plannen om verder te kijken dan hardloopschoenen en de ervaringen ook toe te passen op andere producten en categorieën, bijvoorbeeld tennis- en hockeyschoenen.

Als je de Mirai vergelijkt met de traditionele Nimbus-schoen, is er dan een groot verschil? 

De Nimbus Mirai behoudt dezelfde kwaliteit en prestaties die je verwacht van een Gel-Nimbus-schoen. Het belangrijkste verschil ten opzichte van de klassieke Nimbus is dat er geen Gel in de constructie zit. Volgens de fabrikant doet dat echter geen afbreuk aan comfort- en prestatieaspecten. 

Asics Nimbus Mirai
De Asics Nimbus Mirai ziet eruit als een normale hardloopschoen – maar er zijn wel verschillen.

Asics heeft vele tests uitgevoerd om te garanderen dat het product voldoet aan de kwaliteits- en prestatiestandaarden die voor een normale Nimbus-schoen gelden. De schoen heeft al deze vereiste tests doorstaan, terwijl het tegelijk de beoogde recyclingdoelstellingen heeft bereikt.

Het aantal kilometers dat je ermee kunt lopen is ook gelijk: de Nimbus Mirai gaat naar verwachting ongeveer 600-800 km meter mee, net zoals de normale Mirai-modellen.

Een van de grootste uitdagingen was het veranderen van het ontwerp van het bovenwerk. Asics was erg gewend om verschillende materialen toe te passen voor het bovenwerk, waarvan de CO2-uitstoot verschillend is. Nu moesten ze dezelfde kwaliteit van het bovenwerk bereiken met slechts één materiaal, dat gemakkelijk te recyclen is.

Een ander aspect van de schoen waar veel tijd in is gestoken, is de samenstelling van de lijm. De schoen mag niet kapot gaan tijdens het hardlopen, ook niet bij gebruik in een ruwe omgeving. Maar de schoen moet wel uit elkaar vallen als er een bepaalde hoeveelheid warmte wordt toegepast tijdens de recycling. een hoge CO2-uitstoot hadden.

Waarom is gekozen voor de kleur wit? 

Voorlopig is er slechts één kleur beschikbaar, maar het is mogelijk dat er nog meer kleuren worden uitgebracht, afhankelijk van de markt. Volgens onderzoek heeft kleuring een beperkte negatieve invloed op de recycleerbaarheid van een schoen. Het was het eenvoudigst om nu voor wit te kleuren, zodat het volledig bleken van kleuren in het recyclingproces niet nodig is. Asics staat nog maar aan het begin van het proces en zoekt naar oplossingen om in de toekomst ook wat meer kleur te kunnen gebruiken. Maar zover is het nog niet.

Asics Nimbus Mirai: alleen in eigen winkels van Asics

Asics heeft ervoor gekozen om de Nimbus Mirai voorlopig alleen te verkopen via de flagship-stores in verschillende steden, waaronder die in Amsterdam. Er wordt gekeken of de distributie in de toekomst nog verder kan worden uitgebreid, maar voor Europa is de flagship store de enige plek waar je terecht kunt voor aankoop en inleveren voor recycling. In andere regio’s zoals de VS biedt de fabrikant de schoenen én de retourservice al online aan.

De schoen is in Nederland alleen bij de Asics flagship store in Amsterdam te koop voor €200,-.

Asics flagship store Amsterdam
De Asics flagship store in Amsterdam

Conclusie Asics Nimbus Mirai: een aanrader?

De Nimbus Mirai wordt gepresenteerd als een duurzame hardloopschoen die geen consessies doet aan de primaire functie van de schoen, namelijk demping en stabiliteit. Het is een mooi initiatief om te kijken of het mogelijk is om zo CO2-neutraal mogelijk te ontwerpen en te produceren, om de afvalberg te helpen verminderen. En het is logisch dat Asics daarbij begint met een van de meest populaire modellen, al vragen we ons af hoeveel mensen deze schoen nu al zullen kopen, waardoor de impact nu nog wat beperkt zal zijn.

Op een later moment kun je een review lezen van de Asics Nimbus Mirai, waarbij we kijken hoe deze loopt en of het een merkbaar verschil is met bijvoorbeeld de Gel Nimbus-26.