Beter Hardlopen ๐Ÿƒ๐Ÿผ

Beter presteren met minder blessures ๐Ÿ’ช๐Ÿฝ

Airofit traint je longen

Als je verkouden bent merk je misschien wel dat het rennen moeilijker gaat omdat je minder lucht binnen krijgt.

Vroeger zag je nog wel lopers met speciale pleisters op de neus of zelfs plastic dingetjes in de neus om maar meer lucht binnen te krijgen. De laatste jaren zie je dit eigenlijk niet mee, ook vanwege het feit dat een pleister vaak niet lang blijft zitten vanwege zweet.

Polar kent de Running Index, een benadering van de VO2max die aangeeft hoeveel zuurstof je longen kunnen opnemen tijdens flinke fysieke inspanning. Door veel trainen kan je je VO2max vergroten maar er zijn nog meer manieren om dit te vergroten.

Meer lucht levert dan betere prestaties op. Althans dat is de premisse. In dit artikel ga ik het testen. Ik heb daarvoor de Airofit Pro getest.

Airofit Pro

De Airofit is een klein apparaatje wat een beetje lijkt op het mondstuk van een snorkel. Aan weerszijden van het apparaat heb je twee draaiknoppen die de weerstand op in- en uitademen regelt. De draaiknoppen van A – F voor het inademen en 1 – 6 voor uitademen. Hoe hoger hoe zwaarder, 6 en F zijn dus de zwaarste instellingen.

Het apparaat en de app

De Airofit heeft een klein stukje elektronica wat eens in de twee maanden of zo moet worden opgeladen met een micro usb oplader (kabel wel, lader niet meegeleverd). Dit meet het volume en de kracht. Daar naast is er de app voor Android en iOS die je moet gebruiken bij het apparaat. Ieder dag krijg je een aantal oefeningen zoals je kunt zien. Hiermee ben je best wel even bezig, deze drie oefeningen zijn 3, 4, en 4 minuten.

Test

De afgelopen maand heb ik met de Airofit getraind. De app die je moet downloaden zal je iedere dag in een cycle van 28 dagen een aantal adem opdrachten geven. Daar moet je echt wel even voor gaan zitten omdat het beste resultaat wordt verkregen als je echte focus hebt.

Video in de APP

Om te starten begin je in de app. Je kiest een oefening (of selecteert de eerste oefening voor die dag). Eventueel bekijk je de video. Niet alle oefeningen doe je zittend of alleen met je ademhaling. Je drukt op de knop om te koppelen met de app. Daarna volg je de aanwijzingen op het scherm. Zorge dat je zo goed mogelijk het patroon volgt om een zo hoog mogelijke score te krijgen.

Oefeningen

Er zijn een groot aantal oefeningen die je kunt doen.Bij ieder zit een video uitleg die het duidelijker maakt. Sommige oefeningen zijn niet alleen ademhaling oefeningen maar moet je ook je spieren aanspannen in je arm of liggend de oefening doen.

Om je streak te behouden moet je iedere dag oefenen. Dat klinkt eenvoudig maar ik heb gemerkt dat er dagen zijn dat ik er even niet aan toekom. Natuurlijk is het ook een gamification truucje van Airofit omdat je gebruik te laten maken van het apparaat.

Alle oefeningen

In Discover vind je alle oefeningen en kan je deze zelf uitvoeren. Je kunt hierbij de tijd (duration instellen) maar ook het niveau Dit is expert met C3, Intermediate B2 en Beginner A1.

In alle gevallen moet je rechtop zitten en focussen op wat je doet. Ik kwam er achter dat je geen andere dingen kunt doen omdat je op de app in ieder geval moet aflezen v.w.b. in en uit ademen. Ook recht opzitten zorgt er voor dat je minder aan het kwijlen gaat. Het klinkt vies maar het komt nou eenmaal voor dat spuug en dergelijk in het apparaat komen. Ook kan je wat licht in je hoofd worden.

Scores

Na de oefening krijg je je score te zien. De meeste scores liggen tussen de 85% en 100%. Niet omdat ik zo goed ben maar meer omdat het ook niet zo moeilijk is.

Onderaan (naar beneden scrollend) zie je ook het ademhaling patroon.

Overzicht

Dit zijn de namen van de oefeningen. Ik hou de Engelse termen aan maar beschrijf de oefeningen in het Nederlands.

Lung Test

Hiermee test je je longvolume. Zowel in als uit ademen wordt gemeten en het longvolume. Je kunt het zo instellen dat je iedere dag een long test doet maar ook een keer per week, in mijn geval op de maandag. De long test is de test die het meeste aandacht vraagt. Je stelt het in op F en 6 (de zwaarste instelling) en je moet na het leeg maken van je longen in- en uitademen. Ik hou veelal het apparaat vast om met zoveel mogelijk kracht in- en uit te ademen. Is mijn longvolume en andere statistieken goed? Daar kan ik niet zo snel iets over vinden.

Over tijd zie je je volumes die je hebt gemeten.

Accessible Lung Capacity

Hieronder vallen de volgende oefeningen.

Circle

Bij Circle adem je in en uit gedurende een bepaalde tijd.

Depth

Oefenen met het inhouden van je adem met lege longen

Elevation

Oefenen met het inhouden van je adem met volle longen.

Flexibility

Oefen met het ademen volgens in- en uitadmenen- longen legen en adem inhouden.

Respiratory Strenght

Hieronder vallen de oefeningen

Inspiratory Foundation

Basis adem training.

Adem in , adem uit patroon, herhaling tot het einde.

Circle

Adm in en adem uit . Herhaal tot het einde.

Hyper sterkte

Adem normaal uit, hyper ventilatie, aden normaal, herhaal tot het einde.

Inhale Strength

Focus op de in adem kracht,adem in boven het aangegeven niveau. Adem normaal uit.

Exhale Strength

Focus op de uitademkracht, adem nornaal in, adem uit boven het aangegeven niveau.

Anaerobic Threshold

Hieronder vallen de oefeningen:

Diamond

Adem in, houd de adem vast, adem uit. Herhaal tot het einde.

Pyramid

Leeg je longen, adem in, adem uit, hou je adem in. Herhaal tot het einde.

Square

Leeg je longen, adem in, hou je adem in, adem uit, hou je adem in.Herhaal tot het einde.

Elevation

Zie hierboven

Depth

Zie hierboven.

Relaxation and Revitalisation

Hieronder vallen de oefeningen:

Control

Zie hieronder

Mindfullness

Admin in en uit en houd de adem in. Herhaal tot het einde.

Concentration

Adem in, hou je adem vast, adem uit , hou je adem vast. Herhaal tot het einde,

Freedom

Adem vrij in en uit. Herhaal tot het einde.

Instant Performance

Hieronder vallen de oefeningen:

Power

Door middel van gecontroleerde hyperventilatie oefen je je ademhaling.

Presence

Tijdens het inademen snap je de armspieren aan, tijdens het uitademen ontspan je.

De Control oefening uitgelicht

In de Control oefening moet je je adem zo controleren dat je met instructies mee in- en uitademt. Doe je dat niet of onvoldoende dan gaat je score omlaag. Je moet zolang in- en uitademen als het lijntje terugloopt. Dus echt controle houden. Dit is een makkelijke oefening.

Control Oefening

Schoon maken

Een van de dingen die je mee maakt is dat er spuug in de Airofit komt. Wat dat betreft is het van belang om hem goed schoon te maken, maar alleen het niet elektronische gedeelte. Zoals je in de video kunt zien eerder in het artikel kan je het apparaat schoonmaken met water en een beetje zeepsop. Vervolgens laat je het allemaal aan de lucht drogen. Wat wel opvalt is dat de nummer en cijfer aanduidingen vervagen. Dat zou door het schoonmaken kunnen komen of door gewoon het gebruik. De cijfers en letters zijn nog wel leesbaar,

Het klinkt vies maar het is je eigen spuug. Het apparaat delen met iemand anders is vanuit dat perspectief voor de meeste mensen dan ook een brug te ver. Je deelt toch ook geen tandenborstel.

Discipline

Werken met Airofit vereist discipline en focus. Discipline om de Airofit in je dagelijkse activiteit in te passen (neem daarvoor een minuut of 10-15-20, afhankelijk van de instellingen. En dat vraagt best wel wat merk ik. Ik moet echt de tijd nemen. Door het thuiswerken is dat wel makkelijker te doen dan het op kantoor zou zijn. In die tijd kan je ook niet anders doen. Ik weet het want ik probeer tijdens de oefeningen dit te typen. En dat lukt eigenlijk niet. Maar ik heb het nu in mijn systeem hoop ik.

Werkt het?

De vraag is natuurlijk of het werkt. Volgens Airofit kan je door je ademhaling te trainen meer lucht opnemen en wordt je minder gauw moe wat een verbetering van je prestaties gaat opleveren. Een verbetering van 10-15% zou mogelijk zijn. Bij Airofit zijn ook diverse artikelen te vinden over de wetenschap er achter. Maar in het algemeen is ademhaling iets heel natuurlijks maar veel mensen ademen verkeerd met allerlei klachten tot gevolg. Om over de impact van Covid 19 nog maar niet te spreken.

Ik moet wel zeggen dat ik de premium subscription erbij heb (eerste 28 dagen gratis).

IS dit iets voor topsporters? Ja zeker, maar ook voor een ieder die meer snelheid wil krijgen. Is voor jou hardlopen een kwestie van met een vriend en/of vriendin al babbelend een rondje rennen dan ben je waarschijnlijk niet een klant voor Airofit. Maar wil je je PR verbeteren of kijken of er meer in zit? Dan zou ik Airofit uitproberen.

Het apparaat is niet goedkoop met EUR 379 maar

Wat ik heb gemerkt in mijn gebruik erbij dat ik inderdaad de laatste tijd meer snelheid heb en ook mijn snelste 5km gelopen heb sinds vorig jaar juni (21:06). Ook een 8-10 km run aan het einde van een werkdag gaat nu sneller. Ik heb voor de rest niet meer / minder of anders getraind. Ook andere factoren als stress zijn hetzelfde maar toch loop ik harder (en mijn loopmaatjes merken dat).

Komt dat door de Airofit? Dat is en blijft de vraag. Kijkend naar mijn training heb ik niet meer of anders getraind dus het zou kunnen zijn dat Airofit inderdaad een positieve impact heeft.

Hoe dan ook, ik ga er mee verder om te zien of ik weer onder de 20 minuten kan komen op de 5 en onder de 40 op de 10. Ik geloof zeker dat met meer zuurstof je betere prestaties kunt hebben, als je verkouden bent met een snotneus dan ben je ook minder snel.

De Airofit Pro kost EUR 379 en is te bestellen bij Airofit

ademhalingairofitlongcapaciteit

Rob Blaauboer • 22 november 2021


Previous Post