,

Slimmer sporten: maximaal effect met minimale inspanning

Jabra Elite 4

Je moet sporten om fit en gezond te blijven, daar valt niet aan te ontkomen. Maar soms zou je willen dat je met minder inspanning toch hetzelfde effect bereikt. Als we de wondermiddeltjes van de tv-reclame even achterwege laten en in de wereld van de wetenschap duiken, blijkt het inderdaad mogelijk om een optimale balans te vinden tussen inspanning en resultaat. Onderzoekers van de McMaster University hebben ontdekt hoeveel inspanning nodig is om effect te krijgen. Het blijkt dat je aan heel weinig tijd genoeg hebt, als je maar wel flink aanpakt tijdens het sporten.

Door tweemaal per week gedurende 20 minuten intervaltraining te doen bereik je het beste resultaat. Topatleten doen al aan intervaltraining en dat is precies wat je volgens de resultaten van McMaster University ook moet gaan doen. Zij ontwikkelden een training met hoge intensiteit, waarbij je 1 minuut zware inspanning levert op 90 procent van je maximale hartslag. Dit wissel je af met 1 minuut rustig lopen. Doe je dat vervolgens 10 keer, dan heb je een totale work-out van 20 minuten met maximaal effect.

Je hoort vaak zeggen dat รฉรฉn of twee keer per week sporten helemaal geen zin heeft; je kunt dan net zo goed niets doen. Maar de onderzoekers hebben nu laten zien dat deze volkswijsheid niet altijd opgaat. Hartpatiรซnten en vrijwilligers die voorafgaand aan het onderzoek niet erg fit waren, merkten een flinke verbetering in hun gezondheid en mate van fitheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.