Beter Hardlopen 🏃🏼

Beter presteren met minder blessures 💪🏽

Stryd

Hardlopen met de Stryd vermogensmeter

In het wielrennen wordt al jaren gebruik gemaakt van vermogensmeters. De laatste jaren zie je steeds meer mensen ermee aan de slag gaan. Er is keuze uit meerdere merken, waardoor de concurrentie is toegenomen en je meer keuze hebt voor minder geld. Ook als hardloper kun je gebruik maken van een vermogensmeter, zoals die van Stryd. Het werkt wel iets anders dan bij het wielrennen.

Stryd power meter op een schoen

Vermogen meten bij fietsen

Vermogen is de hoeveelheid arbeid en energie die je binnen een bepaalde tijd levert. Het wordt gemeten in Watt. 1 Watt is gelijk aan 1 Joule energie per seconde. Het meten van vermogen gebeurt op de fiets door de hoeveelheid kracht en torsie op de pedalen, cranks of achternaaf te meten. Dit wordt vermenigvuldigd met de snelheid (trapfrequentie) en vervolgens kun je daaruit het vermogen afleiden. In het wielrennen is er een duidelijk verband tussen geleverd vermogen en de prestatie. Hoe hogere het vermogen, hoe harder je kunt fietsen. Bij hardlopen werkt dit wat anders, want je kunt niet direct meten welke kracht er bijvoorbeeld op de pedalen wordt uitgeoefend.

Stryd vermogensmeter op een schoen

Vermogen meten bij hardlopen

Bij het hardlopen kun je niet direct meten, omdat het enige materiaal dat je gebruikt je loopschoenen zijn. De Stryd vermogensmeter berekent daarom op een andere manier het vermogen. Dit is afhankelijk van de snelheid. Op basis van enkele niet-directe parameters maakt de Stryd een schatting van de hoeveelheid energie die je hebt moeten leveren om je lichaam op een bepaalde snelheid te verplaatsen. Dit is uiteraard afhankelijk van je lichaamsgewicht. De Stryd vermogensmeter ziet eruit als een hartslagmeter, maar je draagt het apparaat op je schoen als foodpod. In het apparaatje zitten drie accelerometers, die de versnelling van je lichaam meten in drie richtingen: de x-as, y-as en z-as. Op je sporthorloge kun je het wattage zien tijdens het hardlopen. Voorafgaand moet je via de app je lichaamsgewicht instellen.

Zo berekent Stryd je vermogen

Voor het berekenen van het wattage gebruiken we de formule: F = m x a.

Oftewel: F is de kracht die nodig is om massa m te verplaatsen met een versnelling a.

Het vermogen wordt berekend door de kracht te vermenigvuldigen met de snelheid: P = F x v.

Bij hardlopen is het vermogen niet direct een afspiegeling van de prestatie, maar geeft aan hoeveel energie het jou kost om bij een bepaalde snelheid te hardlopen. Deze energie wordt niet alleen gebruikt voor de voorwaartse snelheid, maar er gaat ook wat energie verloren, die niet bijdraagt aan de prestatie. Bij fietsen is dit veel minder het geval. De anaerobe drempel die de Stryd weergeeft voor hardlopen, ligt dan ook veel hoger dan bij het fietsen. Dit komt omdat er continu een versnelling en vertraging plaatsvindt bij het hardlopen, terwijl dit bij fietsen veel constanter is.

Stryd powermeter, grafieken

Anaerobe Drempel Vermogen (ADV) berekenen met Stryd

Hoe kun je de anaerobe drempel bepalen? Met de Stryd doe je dit met een veldtest. Je voert daarbij de Critical Power Test uit, waarbij je met de uitslag ook de trainingszones voor rustige duurlopen, tempoduurlopen en VO2max trainingen bepalen. Je voert de test bij voorkeur uit op een atletiekbaan, omdat je dan zeker weet dat je rondjes van 400 meter loopt. Maar je kunt natuurlijk ook een parcours kiezen waarvan je de snelheid exact weet.

Zo werkt het:

  1. Je begint met een warming-up van 5 tot 10 minuten.
  2. Loop daarna 800 meter in een rustig duurlooptempo. Hier wordt je basislijn bepaald.
  3. Vervolgens ga je 5 minuten doorlopen om je voor te bereiden op de volgende stap.
  4. Loop daarna 1200 meter op maximaal prestatieniveau.
  5. Loop 30 minuten herstel, eventueel door te wandelen.
  6. Vervolgens loop je 2400 meter op maximaal prestatieniveau.

De cooling down kun je vervolgens naar eigen inzicht invullen.

Stryd berekent met deze gegevens de trainingszones en laat dit zien in de app.

Stryd powermeter metingen

Stryd trainingszones

De Stryd-app berekent 4 trainingszones:

  • Rustig duurlooptempo (endurance/long slot distance)
  • Marathon-tempo
  • Anaerobe drempel-tempo (threshold)
  • Interval-tempo (VO2 Max)

Wat kun je hier nu mee?
Ten eerste dat je dankzij de Stryd een zo efficiënt mogelijke loopstijl kunt aanleren. De sensor meet de versnelling in drie richtingen en daarbij is alleen de vooruitgaande beweging belangrijk voor je prestaties. Je zult er dus voor moeten zorgen dat de energie zoveel mogelijk wordt gestoken in de voorwaartse richting en niet in de verticale en zijwaartse richting. Zo kun je de Stryd vermogensmeter gebruiken voor loopstijl-analyse en het verbeteren van je loopstijl. Je krijgt dan een zo laag mogelijk energieverbruik per gelopen kilometer. Je zou daarbij als doel kunnen stellen dat je bij dezelfde snelheid het vermogen stapgewijs verlaagt, van bijvoorbeeld 300 Watt naar 270 Watt.

Stryd houdt rekening met het terrein, je loophouding en je vermoeidheid om aan te geven hoe energiezuinig je beweegt. Het uiteindelijke doel is dat je je tempo leert aanpassen, op de meest efficiënte manier.

vermogen

Redactie • 15 december 2018


Previous Post

Next Post