Beter Hardlopen 🏃🏼

Beter presteren met minder blessures 💪🏽

Aqualoopband

Wat kun je met een onderwater loopband?

Het is misschien een gek idee: een loopband in het zwembad. Maar met een onderwater loopband kun je toch blijven sporten als je geblesseerd bent. Vroeger had je bij een blessure weinig keuzes: je kon heel veel rusten of toch na een tijdje maar weer voorzichtig beginnen met trainen. Tegenwoordig zijn er veel meer oplossingen. Zo kun je met een foamroller aan de slag gaan als je een kleine blessure hebt. Duurt het wat langer of heb je van je arts te horen gekregen dat je voorlopig beter niet meer kunt gaan hardlopen, dan zou je eens naar een onderwater loopband kunnen kijken. We kwamen deze loopbanden op het spoor en besloten er eens wat dieper in te duiken.

Onderwater loopband voor aquajoggen

Het idee achter een onderwater loopband is vrij simpel. Omdat je in het water rent, is de impact op je knieën en andere gewrichten veel minder. En omdat de weerstand van het water meespeelt, kun je toch een behoorlijk zware workout doen. Het is bedoeld voor mensen die langdurig last hebben van blessures of bij normale belasting al vrij snel last krijgen van gewricht- of spierpijn. Zie je het idee van rennen in water niet zitten, dan zou je ook kunnen kiezen voor een zogenaamde ‘anti gravity’ loopband. Daarbij kun je op het droge hardlopen, terwijl er niet de volledige belasting op je knieën en andere ledematen komt.

Een onderwater loopband kun je ook voor thuis kopen. Heb je bijvoorbeeld een klein zwembad in de tuin, dan zou je er zo’n loopband in kunnen zetten. In Nederland zagen we een dergelijke aqualoopband bij Endlesspools.nl, die je ook op de foto hieronder ziet:

Onderwater loopband

Deze heeft een loopbreedte van 50 cm, een motor van 5PK en haalt snelheden van 0 tot 8 km/uur. Door de weerstand van het water ligt je snelheid wel een stuk lager. Er zijn ook professionele uitvoeringen die bedoeld zijn voor fysiotherapie, die een stuk duurder zijn (tot tienduizenden euro’s).

Vind je dat allemaal te duur, dan zijn er ook goedkopere alternatieven. Je kunt tegenwoordig vrij betaalbare zwembaden vinden, die je gewoon in de tuin kunt neerzetten. Natuurlijk niet een klein opblaasbadje voor de kinderen, maar een iets groter model waar je met vier volwassenen in kunt zitten. Je zou rondjes kunnen rennen in laag water. Heb je een hot tub, dan kun je ook gaan rennen in je bubbelbad, al is het dan wel aan te raden om de temperatuur niet te hoog te zetten.

Onderwaterloopband: rustig opbouwen

Langzaam opbouwen is wel zo verstandig. Begin met 5 tot 10 minuten en voer het rustig op, zodat je niet met spierpijn blijft zitten. Als je een tijdje gewend bent om op je onderwater loopband te rennen kun je het rustig weer op het land proberen.

Je kunt een onderwater loopband ook gebruiken voor crosstraining, als je aan je conditie wilt werken maar je lichaam niet te veel wilt belasten. Op die manier kun je je spieren versterken en herstellen. Voor veel mensen is het bovendien leuker om te doen dan op een indoor fiets zitten. En voor mensen met artritis en andere gewrichtsaandoeningen, musculaire dystrofie en atrofie kan het dé oplossing zijn als je toch wilt blijven sporten, maar het niet (meer) lukt om een rondje in het park te gaan rennen.

Fotocredits: Endlesspool.nl

loopband

Redactie • 21 oktober 2018


Previous Post

Next Post