Beter Hardlopen 🏃🏼

Beter presteren met minder blessures 💪🏽

Hardlopen in 2019

Hoe maak je van 2019 een sportief hardloopjaar?

Allereerst de beste wensen voor 2019. Dat het maar een mooi en sportief jaar mag worden! Voor sommige mensen is dat makkelijk gezegd en gedaan maar zeker niet voor iedereen. Hoe zorg je er voor dat je meer hardloopt of misschien wel (weer) gaat beginnen met hardlopen? We geven je een viertal tips om in 2019 lekker en gezond te gaan hardlopen.

(Geen) zin in lopen?
Zelfs de meest fervente sporter kent wel de momenten dat hij of zij er eigenlijk geen zin in heeft. Zeker in de winter als het vroeg donker is, koud en misschien regenachtig, moet je je soms even doorzetten om toch naar buiten of de sportschool te gaan. Sportschool? Ja, ook een sportschool met loopband is een goed idee. Je kunt specifiek een snelheid instellen of trainen op een glooiend vlak. Niet iedereen heeft dit soort omgevingen tot zijn of haar beschikking.

Brederode Berg in de buurt van Santpoort-Zuid

Brederode Berg in de buurt van Santpoort-Zuid

Wat kan je nu doen om dat stapje toch te nemen? Een van de beste manieren is om samen met een vriend, vriendin of kennis te lopen. Dan is het natuurlijk wel hopen dat jullie elkaar stimuleren om te gaan lopen en niet samen op de bank ploffen.

Loopgroep
Een alternatief is om je  aan te sluiten bij een loopgroep, zeker als je zelf geen hardlopers (m/v) in de omgeving hebt. Je kunt beginnen met een Start to Run-groep of andere georganiseerde beginnerstraining. Als je al in staat bent om een stuk te lopen kan je je aansluiten bij een bestaande loopgroep. Google maar eens op loopgroep in combinatie met je woonplaats. Dit is er bijvoorbeeld een in de buurt van Haarlem. Het voordeel is dat je (als het goed is) een goede trainer hebt en mensen aan wie je je kunt optrekken. Voor grote wedstrijden zoals de 20 van Alphen en Dam tot Damloop worden vaak ook trainingen georganiseerd.

Stel een doel
Een andere goede stok achter de deur is om een doel te stellen waar je naar kan werken. Dat kan een grote wedstrijd zijn maar ook een kleinere, lokale loop. Niet iedereen woont in de Randstad en het maakt in principe niet uit welke wedstrijd het is. Je kunt ook kiezen voor een wedstrijd in het buitenland, bijvoorbeeld tijdens de vakantie of speciaal voor de wedstrijd een trip plannen. Neem nou de 10K van Bucharest in april. Een snelle en vlakke loop bij Parcul Herastrau. Tegelijk zie je nog iets van Boekarest, dat bekend staat als Little Paris (Micul Paris).

Zaandam, Dam tot Damloop

Bord in Zaandam voor Damloop by Night en reguliere Dam tot Dam loop

Door het zetten van een doel heb je een stip aan de horizon, iets waarvoor je alle inspanning doet. Natuurlijk is sporten gezond en voel je je lekkerder na het sporten, maar als je begint kan het zijn dat het helpt om naar iets toe te werken.

Meten is weten
Als je begint met lopen hoef je nog niet te diep in de  buidel te tasten voor allerlei gadgets. Natuurlijk, goede schoenen en goede kleding zijn belangrijk, maar een Polar, Garmin of TomTom sporthorloge is niet echt noodzakelijk (tenzij je dat echt wil). Want meten is weten! Neem je mobiel mee (in een armhouder of in je jasje en je kunt genieten van muziek onderweg en met een app als RunkeeperMapMyRun of een andere running-app precies zien hoe ver, hoe hard en hoe lang je hebt gerend. Met muziek op lijkt het ook nog korter, maar pas op met het verkeer. Als koptelefoon is de AfterShokz Trekz Air een aanrader omdat het je oren vrijhoudt. Lees onze AfterShokz Trekz Air review maar.

Maak het leuk
Lopen is leuk. Misschien niet altijd even veel en er zijn zeker momenten dat het zwaar is en je moet afzien. Maar ook aan die loop komt een eind. Als je het leuk maakt, door samen te lopen, met muziek op lopen of door locatie en tijd af te wisselen dan kan je het al een heel stuk leuker maken. Ik heb ooit mezelf beloofd dat ik als ik mijn tijd op de 7Heuvelenloop zou verbeteren ik een sigaar zou verdienen. En inderdaad, iets boven het uur kwam ik binnen en rookte naar volle tevredenheid een lekkere Cohiba-sigaar. Dat motiveerde me op dat moment. Het staat misschien haaks op gezond leven en sporten, maar je moet soms ook de teugels laten vieren. Ik ben geen topsporter, hoef er niet van te leven en een wedstrijd winnen zit er ook niet in. Dus maak ik het leuk op een manier die bij me past.

En nu jij?
Maar dit is makkelijk opgeschreven en wat voor mij werkt hoeft voor jou nog niet te werken. Zoek je eigen combinatie op van stimulans en beloning en wie weet is 2019 ook voor jou een sportief en gezond jaar.

gezondheidsportenvoornemens

Rob Blaauboer • 2 januari 2019


Previous Post

Next Post