Hardlopen anno 2014: vijf belangrijke trends

mud-run

Hardlopen is momenteel enorm populair. Hardloopwedstrijden en recreatielopen zijn binnen een mum uitverkocht en er zijn meer mensen dan voorheen die de hardloopschoenen aantrekken. Deskundigen spreken ook wel van een derde hardloopgolf. Hoe komt dat en welke trends zijn nog meer te herkennen als het om hardlopen gaat? We noemen er vijf.

Als je het over ‘trends’ hebt, dan klinkt dat alsof hardlopen een voorbijgaand modeverschijnsel is. Dat is niet zo: sinds de jaren zeventig is hardlopen eigenlijk niet meer weg te denken als laagdrempelige sport voor iedereen. Met trends bedoelen we dan ook vooral een aantal accenten, die momenteel wat duidelijker zichtbaar zijn.

Steeds minder prestatiegericht

color-runDe nadruk tijdens hardloopevenementen is steeds minder gericht op snelle tijden en steeds meer op plezier hebben. Er zijn evenementen met muziek (Rock and Run in Amsterdam), evenementen met kleur (The Color Run in diverse steden in Nederland) en evenementen rond een bepaald thema. Daarnaast blijven hardloopevenementen voor het goede doel onverminderd populair, zoals de Roparun. Je doet mee met vrienden, deelt je belevenissen via sociale media en de afstanden zijn vaak wat korter. Lopen is een middel geworden tot een specifieke beleving. Een goed voorbeeld is de al even genoemde Color Run: een loopevenement geรฏnspireerd op het hindifestival van de kleur. Deelnemers zijn gekleed in witte kleding en krijgen op het traject een stofwolk van verschillende kleuren over zich heen (zie foto). En ja, dat is leuk. Of je snel voer de finish komt is minder belangrijk.

Steeds minder lopen in teamverband

Misschien ben je ooit begonnen met hardlopen in een loopgroepje of ben je zelfs lid geweest van een atletiekvereniging. Dat was de tweede loopgolf, waarin mensen over een zo vlak mogelijk parcours op de weg probeerden om een zo strak mogelijke tijd neer te zetten. Dat verandert: mensen gaan vaker op eigen houtje lopen. Dat heeft er ook mee te maken dat steeds meer jongeren aan hardlopen. Jongeren zien het als onderdeel van een gezonde levensstijl en hebben geen zin om zich aan te sluiten bij een vereniging met vooral ‘oude knarren’. Al die hardlopende jongeren zorgen er ook voor dat hardlopen een minder serieuze bezigheid wordt en dat de hardloopevenementen steeds minder prestatiegericht zijn. Het gaat er uiteindelijk om dat je lekker bezig bent en in beweging bent. Hoe snel je over de finish komt, is niet zo belangrijk. Al wil je natuurlijk ook niet met de bezemwagen mee.

Steeds meer vrouwen

runners-worldEen van de belangrijkste trends is dat steeds meer vrouwen zijn gaan hardlopen. Je ziet het aan het deelnemersveld van wedstrijden, maar ook aan de insteek van tijdschriften zoals Runners World. Bekijk de covers van de laatste nummers en je zult zien dat er steeds vaker vrouwen op de cover staan en dat er in binnenin ruimte is gemaakt voor tips die vooral vrouwen aanspreken. De column wordt niet verzorgd door een gevierde atleet of een bekende trainer, maar door iemand uit de ‘doelgroep’: Aaf Brandt Corstius. Bij hardloopevenementen zoals de Dam tot Damloop zie je dat al de helft van de deelnemers uit vrouwen bestaat. Hardlopen is een lifestyle.

Meer variatie in het parcours

De hardloopwedstrijd op een vlakke weg wordt steeds vaker ingeruild voor een traject door de natuur. Twee relatief toegankelijke wedstrijden zijn de Zevenheuvelenloop en de halve marathon van Egmond. Wie nog een stap verder wil gaan meldt zich aan voor een Strongman Run, waarbij je het lopen combineert met allerlei hindernissen. Of mudrunning, waarbij je off-road hardlopen op een baan met allerlei hindernissen. Het is een soort stormbaan, ontworpen door mariniers. Na aflopen ben je vies en uitgeput, maar je hebt wel een geweldige belevenis meegemaakt. Parcoursen met meer variatie zoals bij mudrunning, zijn vooral populair bij mannen terwijl vrouwen zich meer aangetrokken voelen door evenementen met muziek en kleurige outfits.

mud-run

Steeds meer slimme accessoires en apps

Vroeger had je genoeg aan hardloopschoenen. De echte pro’s kochten ook nog een gps-horloge, maar daarmee had je het wel gehad. Tegenwoordig leg je je hardloopactiviteiten vast met apps en accessoires, zoals een Fitbit, Jawbone of andere sporttracker. Er zijn meer aanbieders van sporthorloges dan ooit, met nieuwkomers als Mio, Nike en TomTom, al blijven de favoriete merken van de oudgedienden (Garmin en Polar) ook nog erg populair. Voor vrouwen is er de Hardlopen met Evy-app, mannen kunnen terecht bij allerlei apps waarmee ze niet alleen hardlooprondjes kunnen meten, maar ook push-ups, squats en andere oefeningen. Schoenfabrikanten komen met innovaties zoals Boost (Adidas) en Lunar (Nike), maar de volgende stap staat alweer voor de deur: schoenen en sportkleding met ingebouwde sensoren, die tijdens het hardlopen meteen feedback geven. Over hoeveel vocht je verliest, hoe je hartslag is en of je nog op schema ligt voor de geplande tijd. Op Beterhardlopen.nl besteden we extra veel aandacht aan apps, accessoires en innovaties om het hardlopen nog leuker en makkelijker te maken, dus blader even door onze andere artikelen om te zien wat er nu al allemaal mogelijk is.